zondag 10 maart 2013

Nood-broekskes.......


Pateeke 1 is al een paar dagen ziekskes......snottebellen en koorts, HOGE koorts!
En 's nachts zweet hij dien koorts er wel eens uit, wat resulteert in kletsnatte lakens en pyjama's.....
Mijn wasmachine kan het hoge was-tempo eventjes niet aan, dus ik geraak zo stilaan door de voorraad pateekes- pyjama's .
....

Nog nooit naaide ik een broek..dus een pyjamabroek leek me een goede basis-oefening...
We kozen stofjes, namen de maat op, we knipten alle stof en ......
....ontdekten dat er geknipt werd zonder naadwaarden...OEPS!

Den elastiek bleek dus zeker niet nodig.....een touwtje vooraan dan maar?!
Met een beetje gewriemel krijgt hij de broek net over zijn pamperloze bips......gelukkig is hij bijna volledig zindelijk 's nachts, en tot dan.....
.....is het een overdag-pyjamabroek, voor als we een pyjama-dagje houden!
( nu moet ik wel nog enkele broekjes MET elastiek maken!)
:)





.....en een tweede....




...en een derde....





Een t-shirtje werd geflocked....en Pateeke 1 koos voor snorren
( ik wilde eigenlijk liever een raket, maar ja.....hij moet het dragen he?)
:)



Stof:  groen katoen met sterren...Kapellen
Rood-wit geruite flanel...Marktplaza
Retro rockets van Michail Miller....Fatquartershop

26 opmerkingen:

  1. Nou heel veel sterkte en beterschap voor Pateeke nr 1. Wat enorm sneu zeg als ze zo beroerd zijn.
    Je heb leuke broeken in elkaar gezet!
    Lieve groet Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet elke keer lachen... Niet met ziek pateeke zenne
    Maar ik heb juist drie zakdoekhoesjes gemaakt, ook eentje met uw patroon, keischoon, ikke keifier op mezelf
    En ik weeeeeeeet al : de toertjes gaat u overtreffen, vee
    En het is ook altijd zo hé
    Gij zijt echt de strafste madam op de blogs
    Maar ik gun het u hoor!
    En hopelijk is ziek pateeke den eerste en de laatste daar
    Ben zo blij dat de tijd van zieke kleintjes voorbij is hier
    Met grote blijft dat zielig als ze ziek zijn, maar toch minder vermoeiend
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als Mr Pateeke ziek is, dan is dat toch ook vree vermoeiend hoor...;)

      Verwijderen
    2. Haha, ik denk dat ook altijd vee! Ik durf bekan al ni meer komen kijken uit schrik dak mijn eigen dan weer compleet lui en nutteloos voel ;-)

      Maar veel beterschap gewenst aan pateeke 1 zenne!

      Verwijderen
  3. jammer van de naadwaarde. nu ja overdagje dan maar hé. maar je hebt er leuke tofjes voor gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuke stofjes en het zien er mij super comfortabele broekjes uit :)
    Veel beterschap gewenst aan pateeke nr 1
    groetjes
    Miss Mustache

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super schattige broekskes, en heel slim met de drie kleuren snorren, zo past het truitje bij al de broekskes!
    Dat dat klein pateeke maar rap geneest.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een coole broekskes! En die snorren, tjah, da's in nu he... ik snap de hele hype ook ni zenne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft dat bij zijn grote zussen gezien he....die zijn ook helemaal ' into snorren'.....:)

      Verwijderen
  7. Dat ziet er weer allemaal heel erg goed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, nog nooit broekjes gemaakt maar plotsrollen die daar vanonder uw mahien alsof het niets is... Die blauwe vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi. ik sta versteld van het tempo waarmee jij dingen maakt. ongelofelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ziet er super uit, mijn mannetje wil alleen maar pyamabroekjes van tricot, maar als hij dit zou zien, zou hij zeker zo om zijn ;-)
    Sterkte met de zieke!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ikzelf zou ze ook wel eens in tricot willen maken, maar dat gaat me precies niet zo goed af....ik zou daar eens een les ofzo voor moeten volgen denk ik!
      :)

      Verwijderen
  11. o de pyjama broekjes zijn leuk geworden!
    En weet je wat wel een beetje grappig is? Ik zat te bedenken dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat een 'pateeke' is. Ahum ik dacht dat het iets te maken had met stof en kleding maken. Omdat ik dacht dat 'toertjes' daar ook mee te maken had. Bij haken of breien werk je toch ook met toertjes? Maar bij grote vriend google blijkt dat toch allemaal niet zo te zijn. en bij 'pateekes' zijn er ook meerdere mogelijkheden! Dus jullie Belgen...... ik snap er niets van! Het lijkt mij een goed plan dat je dit eens even uitlegt aan je allerliefst buren :)
    Mocht je hier natuurlijk tijd voor hebben tussen al je mega veel andere werkzaamheden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha.....ja inderdaad, voor onze noorderburen is dit misschien Chinees!
      Toertjes en pateekes zijn taartjes en gebakjes in't Antwerpse dialect....en het is ook een uitdrukking....een juffra toertjes is een meisje ( juffrouw taartjes) dat iets heeft uitgestoken...maar dan op een grappige manier.
      En wanneer wij iemand een Pateeke noemen, dan wilt dat zeggen dat die persoon een echte deugniet is ( eigenlijk dus de mannelijke versie van een juffra toertjes!)
      :)

      Verwijderen
    2. nou wat een openbaring! Hoe lang volg ik jou nu, een paar maanden ofzo? Ik heb dus altijd gedacht dat het iets met stof en patronen en naaien enzo te maken had. Enfin weet ik dat ook weer..... Bedankt voor je uitleg!

      Verwijderen
    3. ja ,echt iets voor Antwerpenaren.Thuis noemde ze mij ook altijd zo(ik heb lang gedacht dat dat temaken had dat ik een snoepkont ben)Tof gevonden om je blog zo tenoemen

      Verwijderen
    4. Interessant om te weten wat toertjes en pateekes nou eigenlijk zijn, ik dacht ook dat het iets met naaien te maken had. :-)
      Leuke pyiamabroekjes heb je gemaakt en een leuk t-shirt er bij geflockt!

      Verwijderen
  12. Amai, coole broekjes! Hoe doe jij dat toch allemaal?
    Veel beterschap voor pateeke!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weeral zo mooi gedaan.
    Wat je kan doen om je pyjamabroek wat te verbreden als ze te smal wordt..... is er in een andere stof een strook van 3 cm aan de zijkanten tussentestikken.
    Het kindermerk ZORRA werk veel met snorren, ik denk dat het vandaar afgekeken is.
    Waar haal je het materiaal om ze temaken? Je ziet dat geflocked overal opduiken , lijkt mij leuk om ook eens tedoen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die strook zou ik eventueel wel kunnen doen, alleen.....het zijn broekskes zonder zijnaad....dan moet ik die pijpen gewoon doorknippen?
      Ze passen wel hoor, ze passen zelfs mooi aan zijn bips....maar zonder enige rekbaarheid is het wel even gewriemel om ze over het breedste deel van zijn poep te trekken!

      Ik koop de flock-en flexfolie online bij hotfix-studio......!
      :)

      Verwijderen
  14. Wel eerst bovenaan losmaken.
    Ja pijpen doorknippen ,dan de strook ertussen(k zou dan wel een bredere strook knippen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de broekjes bovenaan wel verstevigd met broeksband ( zo'n instrijkbare vlieseline broeksband....ik denk toch dat dat zo heet!?).... Is dat dan niet te stijf voor een elastiek, of moet in alleen maar elastiek voorzien in die nieuw ingezettestukken?
      Het lijkt me wel super-stoer....zo'n boord aan de zijkanten in een andere stof.....ik ga dat zowiso wel eens uitproberen!
      :)
      Bedankt voor den tip!

      Verwijderen
  15. Enkel de ingezette stukjes van elastiek voorzien ,zou ik niet doen.Teveel frutselwerk.
    Ik zou er een nieuwe band opzetten zonder vlieseline.veel succes ermee.
    Nog bedankt voor de flocktip

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En toffe broekskes om in de zetel mee te kruipen tot hij weer helemaal oké is. Mooi! Veel beterschap voor pateeke 1. Blijft toch wel grappig, dat verschil in taal tussen Nederlandse blogmadammen en Belgische :-)

    BeantwoordenVerwijderen